NRW 2024 logobalk


Doel van het project

Vandaag monitoren waterbedrijven waterlekken in distributienetwerken door debieten in District Metered Areas (DMA's) te volgen en anomalieën te detecteren door nachtverbruik te vergelijken met metingen. Mogelijke problemen worden geïdentificeerd en prioritaire zones bepaald via methoden zoals steptesting (voornamelijk voor grote lekken) en het gebruik van mobiele sensoren. De huidige oplossing vereist extra sensoren binnen de DMA om de zoekzone voor lekken te verkleinen. Hoewel een groter aantal fysieke sensoren de nauwkeurigheid verhoogt, brengt deze aanpak ook hogere kosten met zich mee qua aankoop en onderhoud.

De waterbedrijven wensen het opsporen van lekken in het waterdistributienetwerk te optimaliseren via data-analyse om het aandeel NRW (non-revenue water of niet in rekening gebracht water) te verminderen. Het doel is om snel in te grijpen in gebieden met de hoogste kans op lekken, met nauwkeurige lokalisatie van kleine lekken op straatniveau.

De beoogde innovatie richt zich op het inzetten van virtuele data, zoals schattingen of voorspellingen voor locaties zonder fysieke sensoren, en op indirecte of proxy data die onrechtstreeks inzicht geeft over de toestand op een specifieke locatie, zoals klantenmeldingen, werkzaamheden, brandweerinterventies en afwijkingen, als alternatief voor het plaatsen van bijkomende fysieke sensoren in het netwerk. De ideale oplossing is een algoritme dat bestaande sensordata samenvoegt met aanvullende datasets om prioritaire zoekzones te bepalen en de lokalisatie van lekkages te versnellen, waardoor de zoektijd en het waterverlies worden verminderd.

De hypothese is echter dat de huidige marktoplossingen ontoereikend zijn. Daarom wil de drinkwatersector innovatie versnellen door samenwerking te stimuleren binnen het NRW-ecosysteem. Op basis van de inzichten die getrokken zullen worden uit het evenement wil AquaFlanders een overheidsopdracht plaatsen om oplossingen te ontwikkelen en te valideren.

NRW 2024 eventvisual

 

Doel marktconsultatie

Tijdens de open marktconsultatie willen we de behoeften van de drinkwaterbedrijven matchen met (deel-)oplossingen beschikbaar op de markt. Het doel is om te beoordelen in hoeverre bedrijven oplossingen kunnen bieden voor de verschillende use cases. De inzichten en feedback van de deelnemers aan de open marktconsultatie zullen vervolgens worden gebruikt om een opdracht voor een proof-of-concept te formuleren, waarbij geselecteerde partijen hun oplossingen kunnen demonstreren in een proeftuin DMA. De resultaten van de marktconsultatie zullen nadien publiek beschikbaar gesteld worden via deze webpagina.

De open marktconsultatie zelf bestaat uit 4 hoofdonderdelen: 

(1) een toelichting van de uitdaging, gevolgd door een interactieve groepsdiscussie rond de reeds geïdentificeerde use cases en mogelijke ontbrekende use cases, 

(2) een interactieve groepsdiscussie over mogelijke oplossingsrichtingen op basis van marktonderzoek, gevolgd door een informele en interactieve uitwisseling over beschikbare oplossingen van de deelnemende partijen tijdens een posterbeurs, 

(3) een brainstormsessie over mogelijke combinaties van deeloplossingen die samen een totaaloplossing kunnen vormen voor de waterbedrijven, en 

(4) een toelichting van de beoogde opdracht in de vorm van een proof-of-concept vanuit de aanbesteder, gevolgd door een interactieve groepsdiscussie. U krijgt op allerhande manieren de gelegenheid om uw reflecties te delen en in gesprek te gaan met andere aanwezigen. We voorzien ook optionele speeddates. 

Neem deel aan de marktconsultatie

Om deel te nemen vragen we een voorbereiding op basis van de projectbriefing, die de belangrijkste noden van de waterbedrijven bevat. Het resultaat is een visueel aantrekkelijke fiche/onepager waarin je drie vragen beantwoordt.

Bij inschrijving (onderaan deze pagina) kunnen deelnemers kiezen om hun onepager beschikbaar te stellen voor de andere deelnemers. Zij krijgen dan ook toegang tot de onepagers van anderen die hun bijdrage willen delen. Als je de onepager deelt, dan wordt die ook gebruikt als poster op de posterbeurs en als conversation starter tijdens de speeddates (zie volgende punt) met andere deelnemers.

Vragen om te beantwoorden op de onepager:

  • Hoe denk jij de uitdaging waar de waterbedrijven mee te maken hebben begrepen te hebben en te kunnen aanpakken met de kerntechnologie die jouw bedrijf vandaag op de markt heeft en verder ontwikkelt?
  • Waar zie jij mogelijk een kloof tussen jullie huidige aanbod en de uitdaging of vraag die vandaag op tafel ligt?
  • Hoe denk je die kloof te kunnen dichten, en welke interne en externe kennis, expertise, technologie, … heb je concreet nodig om dat te kunnen bereiken?

De deadline om deel te nemen is 16 september 2024 einde dag. Indien deelnemers ervoor kiezen om de fiche te delen, ontvangen ze ook de fiches van anderen tegen 19 september 2024 einde dag. 

Speeddates

Bij inschrijving (onderaan deze pagina) kunnen deelnemers kiezen om hun onepager beschikbaar te stellen voor de andere deelnemers. Zij krijgen dan ook toegang tot de onepagers van anderen die hun onepager willen delen. Vervolgens krijgen die partijen de kans om een speeddate aan te vragen. Tijdens de speeddates zal altijd een domeinexpert aanwezig zijn om de vraagzijde te vertegenwoordigen en het gesprek te verrijken. Tegen 25 september 2024 einde dag kunnen deelnemers doorgeven met wie ze een speeddate wensen (formulier volgt). U ontvangt uiterlijk op 3 oktober 2024 een overzicht van de bedrijven waarmee u een speeddate heeft. Dit overzicht bevat de tijdstippen en contactinformatie voor uw afspraken.

Wie zoeken we - doelpubliek?

Voor het project ‘Tool voor innovatieve lekdetectie en leklokalisatie met (bestaande) data’ nodigen AquaFlanders, Vlakwa, VMM, de waterbedrijven, VLAIO en Verhaert, ondernemingen en organisaties uit voor een fysieke marktconsultatie. 

We zijn op zoek naar bedrijven, kennisinstellingen en onderzoeksinstellingen met expertise, ervaring en inzichten op het gebied van algoritme-ontwikkeling, data science, machine learning en geavanceerde analyses. We verwelkomen zowel organisaties met bestaande commerciële oplossingen als oplossingen die nog volop in ontwikkeling zijn.

Programma

De marktconsultatie vindt fysiek plaats op maandag 7 oktober 2024 en zal in het Engels gefaciliteerd worden. 

09:30 - 10:00

Arrival and Registration

10:00 - 10:10

Welcome and Objectives of the day

10:10 - 11:30

Overview of the challenges, use cases with data, and possible solutions

11:30 - 12:45

(incl. break)

Poster Fair and Networking Session / Speeddates - Part 1

 

Lunch

13:30 - 14:00

Poster Fair and networking session / Speeddates - Part 2

14:00 - 16:30 

(incl. break)

Brainstorm solutions for combining data and using it in algorithms

16:30 - 17:15

Announcement of an upcoming public contract for a proof of concept to test algorithms that combine existing sensor data with additional datasets

17:15 - 17:30

Closing with invitation to networking reception


Deelnemen

Deelname is gratis en kan via onderstaand formulier. 

Let op: de plaatsen voor de marktconsultatie zijn beperkt, dus hoe sneller je inschrijft, hoe meer kans je maakt om deel uit te maken van dit evenement.

We richten ons specifiek op één profiel met technologische expertise, zoals R&D of engineering, en één profiel met commerciële expertise. Het maximum aantal deelnemers per onderneming is 2 personen, maar bij grote belangstelling kan het zijn dat we dit nog moeten beperken tot 1 vertegenwoordiger per bedrijf. In dat geval laten we dit tijdig weten en geven we de mogelijkheid om te kiezen welke persoon uiteindelijk deelneemt.